Innovation Sverige Välkommen till vår Energisparsida.

Örebro gruppens Energisparsida.

COPYRIGHT 2016 08 29 Alla rättigheter tillhör Örebrogruppen
om inte annat anges.
Enligt Internationella Upphovsrättsförordningens lagar och förordningar.







Här är vår sida med diverse info om olika sätt att spara energi.






Lådcyklar i kombination med kärra är både ekonomiskt och miljövänligt transportfordon för diverse varutransporter.



Velomobil , ett alternativ till "vanlig" cykel.


Att spara energi är för många ganska intressant , i första hand för att hålla el-förbrukningen så låg som möjligt.
För andra är det helt ointressant och för en del blir det en "sport" att jaga wattar mot ett "noll mål".

Med stigande totalkostnad per kWh krävs motsvarande sänkning av den enskildes förbrukning för att ligga på samma årskostnad
(eller mindre) som tidigare år. Därför är det viktigt att vara offensiv och jaga wattar och sänka totala förbrukningen för att undvika ett högre årskostnad.

Det kan vara klokt att då och då kolla sitt el-avtal och se hur det ligger jämförbart med andra el-leverantörer. OBS Viktigt att kolla så eventuella "billiga priser"
inte äts upp av andra "dolda kostnader !!"

Självklart är det inget krav , den som inte vill spara el kan ju låta det "rulla på" som vanligt. Några jättevinster med el-leverantörsbyten är inte
att räkna med då största delen är fasta kostnader samt skatt & moms.

Sommartid är det enkelt med hjälp av solcellspaneler och batterier att då och då eller på heltid gå helt "off grid". Dock avtar
solenergiproduktionen under senhösten och vintern och många värmeapparater kräver elenergi på ett eller annat sätt för att fungera.
Det positiva är dock att solenergin även vintertid kan räcka för att hålla belysning med mera i drift trotts att de mörka timmarna ökar
i antal. För att börja spara el bör man kolla vad man har för behov / dygn och sedan reducera behovet till ett minimum. Notera därför
elmätarställningen varje dygn , tex morgon eller kväll vid samma tidpunkt. För att i detalj kolla vad det tex, går åt för att brygga 1 kopp kaffe
kan man kolla förbrukningen med en enkel effektmätare man sätter i eluttaget till olika apparater och läsa av den och få information om förbrukningen.
Tex. en mikrovågsugn kan dra flera watt så fort den är ansluten men inte används. Ett annat sätt att kolla är att "läsa av" blinket på husets elmätare som
ofta har ett par indikatorer som blinkar tex. 1000 gånger / kWh. Det blir en exakt avläsning på verklig förbrukning som du får betala för.
Tack vare blinket "läser man av det optiskt" och behöver alltså inte röra elmätaren. Man bygger och placerar en liten dosa med fototransistorer i som
i sin tur ger en puls till ett "räkneverk" som kan vara elektromekaniskt eller elektroniskt och batteridrivet.


Exempel på optisk givare för "blinkregistrering".



Exempel på elektroniskt Watt-räkneverk.

Elmätaren har kanske 2 indikatorer , en för kWh och en för kwar , dvs kilowatt timmar respektive reaktiv effekt. Vanligtvis betalar man inget för reaktiv effekt
om man inte förbrukar mycket reaktiv effekt , det får man kolla med sin el leverantör. Reaktiv effekt förbrukas tex av motorer , kompressorer mm.
Det räcker oftast att hålla koll på kWh indikeringen.

Spartips:

Har du en utegrill ? använd den då även på vintern. Spara torra pinnar och kottar mm från din trädgård , offra en gammal gryta med tjock botten och använd den till
potatiskokande med mera "strömkrävande" matlagning. Kan man åka ut på skidutflykt och grilla korv kan man använda grillen hemma och spara kilowattar.

Kassera allla gamla kokkärl som är gjorda av aluminium om du inte redan gjort det eftersom de kan vara hälsoovänliga , använd gärna rostfria grytor , gjutjärnsgrytor
/ stekpannor mm och eventuellt keramiskt belagda stekpannor. Keramiska "billiga" stekpannor är väldigt ömtåliga , kolla noga så inte stekpannans grundmaterial syns
genom porer i keramikskiktet för i så fall är den enligt egen erfarenhet väldigt ömtålig. Köper du en billig kan du dock testa den innann du köper en dyrare av högre kvalité.
Billiga kostar ofta runt 90 till 100 kr. Kolla också hur den ska användas , på vanlig spis , induktionsspis eller gas spis. Troligen olämplig för användning över öppen eld / grill.

En utegrill är också bra i händelse av strömavbrott under snöstormsperioder eller andra perioder då strömmenn kan slås ut. Det rekommenderas att man åtminstone har en
gasolgrill som "nödreserv" plus ett antal engångstuber om man inte har annan sorts ved/kol eldad grill.
Nästa spartips är att sänka elförbrukningen för kyl/frys. Vintertid när kylan ute sjunker tar du 1,5 liters PET flaskor och fyller dessa med vatten och mellan 60 till 70 gram salt
och ställer ut dessa i en kartong eller hink så de får frysa till is. Frysta tar du in flaskor efter behov och lägger i kyl/frysen så behöver den inte gå så ofta. Frysta flaskor får en
frostig yta på utsidan under värmeupptagningen och så småningom smälter givetvis isen i flaskan och frosten på utsidan om flaskorna ligger kvar länge / glöms bort så lägg därför flaskorna i plastpåsar så slipper du få smältvatten från frosten i kyl/frysen.

Beroende på om kyl/frys har separata kompressorer / temp-styrning får man prova vad som fungerar bäst med flaskor i respektive kyl och frysdelen i skåpet. Normalt ska man
försöka undvika att lagra för mycket fryst mat , ät upp den i stället , det är bättre ekonomiskt att låta frysta varor ligga kvar i butiken tills du enligt din planering behöver dom.
Den som har familj kan angagera alla familjemedlemmar , hålla koll på alla varor , planera inköp , bestämma givna platser i kylskåpet mm för att undika långa öppningstider.
Det ska gå snabbt att ta ut det man ska , man ska inte behöva kolla och leta efter varor. Bor du i ett äldre hus har du kanske skafferi som kyls av uteluft och kanske en
matkällare som håller sig sval vintertid och som du kan använda för att få bättre plats och bättre organiserat i kylen.



Bild på flaska efter 1 dygn i kylskåp. Här ser man hur fukten i kylskåpet bildar ett frostlager utanpå PET flaskan när den tar upp värme från omgivningen. Lägg flaskan i en
plastpåse eller i en lämplig plastform eller liknande. Flaskan på bilden är på 1,5 liter och har en saltmängd på 60 gram och fungerar utmärkt. Saltet är vanligt hushållssalt
men mängden kan skilja något mellan olika saltfabrikat. 60 till 70 gram till 1,5 liter vatten kan man ha som riktmärke.

Val av mat:

Om man vill snåla på energin till matlagning kan man experimentera fram snabblagade maträtter som kräver minimal energi. Tex. koka soppor , potatis mm ute i "grillgrytan"
och sedan värma inne eller ute vid behov med liten energiåtgång.

Det är intressant att kolla elförbrukningen under matlagningen så man får ett grepp om olika sakers effektbehov och kan minimera dessa.
Ganska snart lär man sig tex. att inte använda stekugnen i elspisen om man har en sådan.

Belysning:

Bra och strömsnål belysning kan man ordna med LED strips , långa band med lysdioder för 12V drift , ofta 5 meterslängder som är klippbara varje dm. Utmärkta då man har sol/vind el
12 / 24 / 48V system. 12V systemet blir oftast "över" efter en tid när man gått över till högre systemspänning men matningen blir kvar till tidigare 12Volts utrustningar/ belysningar mm.
LED stripparna kan drivas med betydligt lägre spänning än 12V och därmed lägre ström utan att ljusstyrkan påverkas nämnvärt vilket gör strömförbrukningen låg.
För andra belysningsändamål finns LED lampor på någon och flera watt som fungerar fint i fönsterlampor mm och förbrukar lite ström. Har man lysrör bör man så fort man kan byta ut
dessa armaturer till nya med LED lysrör eller i värsta fall ha kvar armaturena men byta till passande LED lysrör som fungerar i äldre armaturer.

Resor:

Bilden på Velomobilen visar att man kan förflytta sig väldigt billig med "pedalkraft" . Bensinpriset som nu ligger nära 15:- / liter och "irriterar" förnuftet gör att intresset för cykling i olika
former allt mer blir ett alternativ för resor till jobbet mm när avståndet inte gör att annat fordon är befogat. Samma gäller andra typer tex. el-cyklar som ökat en hel del under senare år.
Ofta sitter då en batteridriven elmotor i cykelns framhjul och ett batteri sitter i samband med pakethållaren eller på annat ställe på ramen. Har man egna solceller och lämplig
laddutrustning för solenergiladdning av Velomobil eller el-cykel så blir driftskostnaden väldigt låg per mil.
Det finns för den händige också delar att köpa för att bygga om vanliga cyklar till el-drift. Det man måste tänka på är att den ombyggda cykeln måste uppfylla kraven för el-cyklar
dvs. motorstyrka och hastighet mm.


Fortsättning följer efterhand.





Har du några spartips du vill dela med dig av , mejla oss !
Mejl till Örebro Gruppen samt copyrightsverige.se.